Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som kommer in till FoU/ALF-kansliet
Hur ansöker jag om anknytning till akademisk-/universitetssjukvårdsenhet?
För att ansöka om anknytning behöver du fylla i en ansökningsblankett
Blanketten ska skrivas under av verksamhetschef för den enhet där du är anställd samt av den mottagande enhetens verksamhetschef och FoU-ansvarig.
En kopia på signerad blankett skickas sedan till FoU/ALF-kansliet.
Kan jag omvandla min ALF-finansierade karriärtjänst till projektmedel istället?
Det finns möjlighet att omvandla forskningstid till projektmedel under förutsättning att du har beviljats externt finansierad forskningstid. Läs mer om rutinerna för detta här
Hur gör jag för att ansöka om förlängning av mina ALF-medel?
Generellt tillämpas en mycket restriktiv hållning vad gäller förlängning av dispositionstid av beviljade ALF-medel. Det är dock möjligt om det avser omständigheter utom projektledarens kontroll, till exempel egen sjukskrivning eller föräldraledighet. Samma skäl kan vara giltiga även för personer som ingår i projektet, förutsatt att det för dessa personer eller funktioner budgeterats lönemedel i ansökan.
För ansökan om förlängning ska den som är projektansvarig i god tid, senast tre månader i förväg, skriftligen beskriva skälen till begäran om förlängd dispositionstid. Ansökan om förlängd dispositionstid görs enlig framtagen mall och skickas till ALF-kommittén.
Notera att totalt beviljas högst ett års förlängning oavsett skäl, och beviljad förlängning avser maximalt en årstilldelning.
Hur ska jag omnämna ALF-medlen i acknowledgement?
Financial support was provided through a regional agreement between Umeå University and Region Västerbotten (ALF)
Hur anknyta publikationer till Umeå Universitet?
Universiteten får en del av ersättningen från staten grundat på aktivitet. En del av denna ersättning grundas på vetenskaplig produktion. För att väga in arbetsinsatsen vid sampublikation görs en s.k. adressfraktionering, dvs. ersättningsvärdet delas beroende på antalet enheter som finns med på publikationen, i form av adress för respektive författare. Regionens ersättning från staten genom ALF-avtalet berörs inte av detta. Däremot berörs universitetets ersättning.
Om man som adresser anger ”Department of Public Health and Clinical Medicine, Medicine, Umeå University and Department of Medicine, Umeå University Hospital”, så kommer ersättningsvärdet att delas mellan två. Den ena delen kommer Umeå universitet tillgodo, medan den andra är till intet värde eftersom regionen INTE ersätts med detta system. Det innebär konkret att vi avstår en ersättning, som kanske tillfaller något annat universitet.
Följande gäller:
Vid ”sampublikation” universitet och region skall adress anges på detta sätt: Department of yy (universitetsinstitution, t.ex. Public Health and Clinical Medicine) and Department/Center of xx (sjukhusenhet, t.ex. Medicine), Umeå University.
Med denna formulering inträffar inte den komplikation som anges ovan. M a o University Hospital får INTE anges i adressen.
När öppnar ansökan för ALF-medel?
Du finner information om pågående och kommande utlysningar på sidan för utlysningar samt på startsidan i Researchweb under fliken ”aktuella utlysningar”
Var kan jag se vilka som har beviljats ALF-medel?
Via följande länk i Researchweb finner du förteckningar över dem som har beviljats medel för respektive ALF-anslag.
Hur rekvirerar/fakturerar jag ALF-medel till UMU?
Centralt sökbara ALF-medel ska rekvireras medan bas ALF-projektmedel faktureras. En utförlig beskrivning av rutinerna finner du här
Sidan uppdaterades: 2025-01-23